Sammelklage in den USA gegen Nikon hat Erfolg

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In den USA hatten zahlreiche Käufer und Nutzer der Nikon D600, die sich offensichtlich nicht mit dem auch hier geschilderten Staub/Abrieb/Öl-Problem der Kamera zufrieden gestellt hatten, gegen Nikon geklagt.

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Und auch wenn Nikon sich zwischenzeitlich bereit erklärt hatte, jede betroffene Kamera kostenfrei zu reparieren, hat jetzt ein Gericht in den USA der Sammelklage dahingehend stattgegeben, dass Nikon jetzt die D600 gegen eine Nikon D610 austauschen wird/muss.

Das betrifft allerdings wohl nur Besitzer, die sich auch an der Sammelklage beteiligt haben. Für Deutschland heißt das wohl, das es keinen Kunden betreffen wird.

Nikon USA hat zwischenzeitlich wohl schon reagiert und den nachfolgenden Text bereitgestellt:

As a result of your involvement in the Nikon D600 camera lawsuit, Nikon has offered to immediately provide you with a new D610 camera in exchange for settling your individual claim.

In order to accept this settlement offer and receive a D610 you must complete the following steps:

1. Complete and sign the attached Qualifying Statement, Short Form Release, and Confidentiality Agreement.

2. Register your D600 camera at the following link: https://support.nikonusa.com/ci/documents/detail/5/144/12/33a9814ba32973bc88a6c149468e888c2cd1adf5

3. After registering your D600 camera, you will be prompted to create and print a pre-paid UPS Return Label and packing slip.

4. Pack your defective D600 camera, packing slip, and the original signed copy of your Qualifying Statement, Short Form Release, and Confidentiality Agreement in a box, and affix the UPS Return Label. Drop the box off at any UPS facility. (Visit https://www.ups.com/dropoff for hours and locations.) You may also arrange to have your shipment collected by a UPS driver.

5. Once Nikon receives your D600 and the required documents they will mail you a replacement D610 camera.

Please send only your D600 camera, packing slip, and the Qualifying Statement, Short Form Release, and Confidentiality Agreement to this address. When shipping, please secure the D600 camera in a plastic bag inside the shipping box with quality packing material on all sides of the D600 camera. Your D600 must be received in satisfactory working order. Do not include any lenses, batteries, memory cards or other accessories. Also please ensure that your name and address are printed legibly on the Qualifying Statement, Short Form Release, and Confidentiality Agreement.

This settlement offer is completely voluntary. You have until November 30, 2014 to accept this offer. Anyone who chooses not to participate will retain their right to pursue further legal action against Nikon. However, as a result of this offer we will no longer be pursuing legal action against Nikon for its defective D600 cameras.

D600 owners who did not contact our law firm may avail themselves of Nikon’s updated D600 repair and replacement program.

It is critical to note that you must keep this resolution completely confidential, which you agree to do by signing the attached Confidentiality Agreement. Any dissemination of the information contained in this email or the settlement offer may render you ineligible to receive a D610. Please refrain from posting any information about the settlement offer or your replacement D610 on any websites, and refrain from discussing the settlement offer with any other individuals.

Thank you for contacting our law firm and for your participation in the case. Please let us know if you have any questions, and should you need legal representation in the future please do not hesitate to contact us.


Fazit?

Es verbleibt ein mehr als unangenehmer Beigeschmack im Rahmen dieser Aktion!

Muss erst immer wieder ein Gericht dem unbedarften Käufer zu seinem Recht verhelfen? Nicht jeder Kunde hat den Mut und die Eier, zu klagen, wenn er sich ungerecht behandelt fühlt! In diesem Sinne ein Kompliment an die amerikanischen Käufer, die unbeirrt ihren Weg gegangen sind!

Ich kann den Vertrauensverlust schwerlich beurteilen, den das Unternehmen Nikon, nicht nur mit dieser rechtlichen Entscheidung, in den letzten Monaten bis zu 2 Jahren hinnehmen musste. Aber letztlich treffen derart unsinnige, völlig überflüssige und durch das Gericht angeordnete Aktionen auch Firmen, Unternehmen und Projekte, die bisher die Nikon-Fahne ohne Wenn und Aber hochgehalten haben!

Die Hoffnung stirbt zuletzt, dass durch Geschehnisse dieser und ähnlicher Art endlich gelernt werden wird!
 
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