Moin,
ich hatte am Wochenende mal kurz das 16er an meiner D3 und finde es sehr ähnlich zum überzeugenden 10,5er. Der Blickwinkel ist nahezu identisch. CAs oder so konnte ich in den wenigen Bildern, die ich gemacht habe, nicht erkennen.
Grüße
Stefan
ich vergass zu erwähnen, ein freund von mir hat das sigma 15mm und es leistet gute dienste, klare scharfe bilder...aber wir kennens halt nur vom crop und nicht vom vollformat.
gruss Edi
Sind da im Ansatz schon Vignettierungen zu sehen?
Für Kugelpanos nehm ich mein vom DX noch vorhandenes 10.5 die 5,1MPx reichen dafür allemal, als Spaßlinse reichts auch.
Man kann beim 10,5 die Stummelsonnenblende abschneiden. Es leuchten dann das komplette FX-Format aus (siehe Bjoern Roeslett) und hat sogar einen Bildwinkel von über 200 Grad. Wenn Du schon eine 10,5 Fisheye hast, ist das vielleicht die Lösung.
The first fisheye lens specifically made for a digital SLR, this DX lens packs stunning performance into a cute, small, and neat package. The image circle is optimised for the DX chip of the D1/D2-series cameras and the D100, and encompasses a true 180° view. The Nikon Capture 4.x or other software can transform this into a huge 120° rectilinear view, with a sacrifice in sharpness into the extreme corners of the image.
A sophisticated optical design with ED glass ensures high colour saturation and image sharpness, and field testing confirmed that Nikon has another winner on their already extensive list of lens offerings. Images are vividly colour saturated, chromatic aberration may be absent for distant scenes although some is present for close-ups, no corner fall-off and virtually no flare (of course, since all light rays entering the lens are image-forming). Ghosting is very well controlled, too. The near focus limit at 0.14m makes for some pretty strange pictures as well.
I recently downrated the 10.5 mm lens on DX format because further experience shows it is more troubled with CA than I initially observed. There seems to be some between-sample variation with respect to CA, too. Still, given judicious post-processing, you can achieve very sharp and colour-saturated images with this small fisheye lens. Nikon Capture promises to "defish" NEFs taken with the 10.5 mm, but the final result often is disappointing. Much better results can be had using Panorama Tools (ReMap module).
With the FX-format (D3) camera, CA issues seem to be kept under better control. I modified my 10.5 in anticipation of the D3's arrival, so by sawing off the built-in lens hood, it now gives a picture angle > 200 degrees. The image circle projects outside the frame, though. No big deal if you plan on making stitched panoramas or suchlike projects.
Hier gibt es eine Zip-Datei mit ein paar 'D3/10.5 shaved' Photos, da kann man ganz gut sehen wie die Wirkung an FX ist.
Gruß
Dirk
Hier gibt es eine Zip-Datei mit ein paar 'D3/10.5 shaved' Photos, da kann man ganz gut sehen wie die Wirkung an FX ist.
Gruß
Dirk
Super - dann war mein Tip im Endeffekt doch ein guter!
Wenn Du es an FX und DX nutzen willst, solltest Du auch das Tokina 10-17 in Betracht ziehen. Das funktioniert an beiden Formaten als 180-Grad-Fisheye. Ohne, dass Du die Stummel-Geli absägen musst. ;-)
(An FX kommst Du bei ca. 14mm auch auf etwa mehr als 180 Grad, wenn Du allerdings 200 haben willst, müsstest Du auch hier sägen...)
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?