Ich selber habe Altglas im Sony A7 System im Einsatz. Neben etlichen Nikkoren auch das Tokina RMC II 17mm F3.5. Bei 500€ Budget würde ich aber nach neuen Konstruktionen schauen, die im Bildrand besser sind und auch die Anfordernis Astro- und Landschaft besser bedienen. Beim Altglas (auch beim Tokina 17mm!) muß bis F=11 für eine gleichmäßige Auflösung abgeblendet werden, das paßt nicht zur Astrofotografie.
Eine gute Übersicht über geeignete Objektive im Sony A7 System findet sich hier:
Superweitwinkel (10-20mm):
https://phillipreeve.net/blog/user-guide-ultra-wideangle-lenses-sony-alpha-7-series/
Weitwinkel (20-35mm)
https://phillipreeve.net/blog/wideangle-lenses-for-the-sony-alpha-7-series/
Übersicht zu Objektiven unterhalb 500€
https://phillipreeve.net/blog/best-lenses-499-sony-a7-series/
Zitat zum manuellen Tokina 17mm:
Tokina 3.5/17 SL (RMC II)
Status: used by Bastian in the past on Nikon DSLRs.
tokina 17mm rmc sl
At f/3.5 the center is quite good, midframe and corners are ok, also quite contrasty.
You need to stop down to f/11 to f/16 for ok to good corners
Wavy distortion (you can find a LR profile created by myself for correction here), as typical for Tokina disastrous flare resistance and 6-bladed aperture
Very small, lightweight and quite cheap.
This is one of the few legacy UWA that does not cost a fortune and at the same time doesn’t totally suck. Across frame sharpness stopped down is definetly usable and a standard 67mm filter thread is very nice to have on a lens this wide, but watch out for flares.
The lens is rather rare and comes in different mounts (Nikon-F, Canon FD, a few more),
don’t fall for the newer AT-X AF version which is optically worse.
305g + adapter | ~$170 | sample images
Ich kann mich nur zum beschriebenen manuellem 17mm Objektiv äußern, da ich es ständig verwende. Blende 11 ist O.K. Kontraste und Randauflösung sind aber auch bei F=11 nicht State of the Art.
Für unsere APSC Sony A6000 haben wir das Samyang 12mm F2.0. Das ist manuell, aber mit einer beeindruckenden Abbildungsleistung, auch offen. Problem bei Samyang ist die Serienstreuung und Haltbarkeit. Dies ist ein Dauerthema beim sehr interessanten 14mm f2.8, Welches sich im Inneren stark abnutzt und auch unbrauchbar wird. Vier - fünf Anläufe für ein gutes Exemplar wurden in Nachbarforen berichtet.
Zitat zum Samyang 14mm F2.8:
Status: Bought by Bastian. Bought and sold by Jannik
Jannik: Despite of it’s ridiculous distortion, this lens performs very good (especially for astrophotography) when you find a good copy. Something in this lens dissolves over time, therefore the performance has to be checked continously.
samyang 14mm 2.8
Already at f/2.8 the sharpness across frame near infinity can be very good but mind a little field curvature. The contrast improves when stopping down to f/4.0. Coma correction wide open is also very good which makes this a great lens for astrophotography.
Tremendous wavy distortion, I have yet to come across a profile which corrects this perfectly (PTLens won’t, all Lightroom profiles I tested – or created myself – won’t either). Huge vignetting wide open, rather bad flare resistance, 6 bladed aperture.
Ok size and weight, decently priced.
My biggest concern with this lens is the questionable build quality and the quality assurance problems. Out of 6 lenses I mounted on my camera 4 were badly decentered (of which 3 were new from different dealers). Focus scale is often totally misaligned. Front group is often a bit wobbly.
Very good lens for landscape and especially astrophotography (the reason I still own one) in case you find a good sample, I will probably go for Laowa 12mm 2.8 or Irix 15mm 2.4 in the (hopefully) not so distant future.
570g (E-mount version) | $300 | Review | sample images
Allgemein anerkannte Referenz ist das Loxia 21mm F2.8, leider außerhalb des Budgets.